News / Inspo

WDW (meet our) Creative: Emma Zetterholm Kling

WDW (meet our) Creative: Emma Zetterholm Kling

8E1EF44F-43E5-46E4-8288-321094857B36.jpg
 

Vi på WDW Creative skräddarsyr alltid våra team utifrån kundernas behov - en process som ger oss och våra kunder nästan oändliga möjligheter. Därför jobbar vi med ett stort nätverk av strateger, copywriters, konstledare, PR-konsulter, fotografer, designers, regissörer, stylister, med mera. I artikelserien WDW (meet our) Creative, presenterar vi vänner ur vårt nätverk. Denna gång träffar vi Emma Zetterholm Kling som är copywriter och har en lång historia med oss på WDW Creative.

Emma, berätta, vem är du?
Jag är copywriter, skribent och manusförfattare och har i 20 år kombinerat idéer och ord för att övertyga, beröra och uppröra. Efter min utbildning i litteraturvetenskap på Stockholms universitet och i copywriting på Berghs, har jag jobbat på byråer som Forsman & Bodenfors, King och Åkestam Holst. Jag har också arbetat redaktionellt, skrivit krönikor och TV-manus för UR/SVT.

Var finner du inspiration?
Inom litteratur, film, konst och musik. Men kanske främst genom att lyssna på människor omkring mig. Jag gillar att sitta på en buss, ett tåg, en bänk, ett fik med öronen utfällda mot omgivningen.

Vilken typ av copy tycker du är roligast att skriva?
Inte helt överraskande är det uppdrag där den språkliga friheten är stor. Jag tycker om att leka med tonalitet, språkliga idéer och nyanser. Sedan jobbar jag gärna med projekt där jag känner att jag gör nytta - där kreativ kommunikation används till mer än att enbart sälja varor och tjänster.

Har du exempel på en kampanj där copyn verkligen kommer till sin rätt?
Det finns massor, exempelvis Close the loop för H&M recycle. Den är ett bra exempel på en snygg film där copyn lätt blir överflödig (som ofta inom mode) men där den istället låser upp varje bild och förmedlar budskapet starkt och smart.

Vilka är din bästa tips för att lyckas med riktigt bra copy?
Intressera dig för målgruppen - vad engagerar, vilka drivkrafter finns? Och våga lägg bort den syftesdrivna pennan en stund för att släppa loss den intuitiva, det kan hjälpa till för att hitta en ny tanke och ton. Och naturligtvis: nöj dig aldrig med en formulering som skaver.

Vad är det bästa med att jobba med oss på WDW? 
Det är något med inställningen till både uppdrag och samarbeten. En mix av noggrannhet, lyhördhet, fingertoppskänsla och mod. Utöver det är människorna på WDW de i särklass trevligaste och roligaste jag vet.

Vi letar alltid efter nya kreatörer. Är du intresserad av att jobba med oss och höra mer om hur vi arbetar och sätter samman våra team? Hör av dig till oss på info@wdw.se