News / Inspo

Vi reder ut begreppen VR, AR och MR

Vi reder ut begreppen VR, AR och MR

Skärmavbild 2019-06-14 kl. 10.50.50.png
 

Torsdagen den 13 juni bjöd vi in till tredje omgången av WDW (be more) Creative där vi gästades av Eva Kindlundh från Warpin Media som höll en inspirerande föreläsning kring VR och AR. För dig som missade torsdagens föreläsning eller som bara vill få en sammanfattning kring ämnet så kommer här en kort resumé:

Immersive tech, vad är det för något och varför är det viktigt att hänga med i utvecklingen?

VR, AR och MR är en del av fjärde industriella revolutionen, den största revolutionen i mänsklighetens historia. Vi håller på att genomgå ett jättestort skifte där det är viktigt att hänga med i utvecklingen så att vi kan vara fortsatt konkurrenskraftiga.

Virtual reality är det starkaste emotionella mediet vi har i dagsläget. Med hjälp av VR kan vi skapa en helt ny typ av storytelling och där vi får möjlighet att förmedla budskap på ett nytt sätt. Med hjälp av VR kan du bland annat känna på hur det är att vara i någon annans situation. Det är en av anledningarna till att till exempel hjälporganisationer börjat få upp ögonen för VR och att de börjat använda sig av tekniken i olika kampanjer. Eftersom VR fortfarande är en nyhet kan en väl genomförd aktivitet även skapa bra PR och marknadsföring.

 

 

Augmented och mixed reality är framtiden och fick sitt stora genombrott i samband med att Pokemon Go lanserades. Efter deras release är det många aktörer som har börjat experimentera med tekniken för att se vad man kan åstadkomma inom B2B segmentet. Intresset har vaknat till liv då man inser att tekniken sträcker sig långt bortom gaming. Warpin Media jobbar till exempel mycket inom retail sektorn med bland annat Magic Leap (en av världens mest ”well-funded” start ups) sant H&M för att innovera inom retail.

I dagsläget är det fortfarande en hel del som tror att teknikerna främst används inom gaming, men användningen inom andra områden ökar explosionsartat. Detta beror givetvis på att företag har insett att de kan bli effektivare, produktivare, skapa ökat engagemang och intresse med hjälp av VR och AR. I dagsläget ligger Norden efter i utvecklingen i jämförelse med andra länder såsom USA, Kina, Australien som ligger långt före.

Är du nyfiken på hur VR & AR kan användas? Läs mer om Warpins spännande case på www.warpinmedia.com.