News / Inspo

2019 års vinnare av Encouragement for action formar sig runt en hållbarhetsvision

2019 års vinnare av Encouragement for action formar sig runt en hållbarhetsvision

Vinnarna av Encouragement for actions pris i hållbarhet 2019. Bildkälla: Encouragement for action.

Vinnarna av Encouragement for actions pris i hållbarhet 2019. Bildkälla: Encouragement for action.

 

Den 14 augusti korades 2019 års vinnare av Encouragement for actions pris i hållbarhet där vi hade äran att sitta med i juryn. Vi gratulerar de fyra vinnarna Newcell, i kategorin Cloosing the loop, Nudie Jeans, i kategorin fashion retail talks sustainability, Atacac, i kategorin Fashion tech och slutligen Bite Studios, i kategorin Value bearing sustainability.

Hos samtliga vinnare kan vi se en sammanhängande länk där hållbarhetsfrågan har flyttats från storbolagens uppvisningsprojekt till ett helhetstänk inom hållbar utveckling .Många av tankegångarna och kriterierna för de vinnande projekten fokuserar inte i samma grad som tidigare på att skapa de senaste Eco-vänliga produkter utan fokuserar mer på hur en hel organisation formar sig runt en hållbarhetsvision.

Affärsmodellen i sig har blivit viktigare än att presentera ett produktutbud med det senaste materialet inom hållbarhet. 

Utöver vinnarna visade även andraårsstudenterna på Beckmans designhögskolas modelinje upp sin modeinstallation Zero waste projekt som består av designade plagg som skapats med noll procent avfall. Ett intressant initiativ när det kommer till produktion men också en tankeställare när det kommer till vad och hur vi konsumerar idag. 

 

Jon Bergsman, Creative Director WDW