News / Inspo

WDW (meet our) Creative: Emma Zetterholm Kling

WDW (meet our) Creative: Emma Zetterholm Kling

8E1EF44F-43E5-46E4-8288-321094857B36.jpg
 

Vi på WDW Creative skräddarsyr alltid våra team utifrån kundernas behov - en process som ger oss och våra kunder nästan oändliga möjligheter. Därför jobbar vi med ett stort nätverk av strateger, copywriters, konstledare, PR-konsulter, fotografer, designers, regissörer, stylister, med mera. I artikelserien WDW (meet our) Creative, presenterar vi vänner ur vårt nätverk. Denna gång träffar vi Emma Zetterholm Kling som är copywriter och har en lång historia med oss på WDW Creative.

Emma, berätta, vem är du?
Jag är copywriter, skribent och manusförfattare och har i 20 år kombinerat idéer och ord för att övertyga, beröra och uppröra. Efter min utbildning i litteraturvetenskap på Stockholms universitet och i copywriting på Berghs, har jag jobbat på byråer som Forsman & Bodenfors, King och Åkestam Holst. Jag har också arbetat redaktionellt, skrivit krönikor och TV-manus för UR/SVT.

Var finner du inspiration?
Inom litteratur, film, konst och musik. Men kanske främst genom att lyssna på människor omkring mig. Jag gillar att sitta på en buss, ett tåg, en bänk, ett fik med öronen utfällda mot omgivningen.

Vilken typ av copy tycker du är roligast att skriva?
Inte helt överraskande är det uppdrag där den språkliga friheten är stor. Jag tycker om att leka med tonalitet, språkliga idéer och nyanser. Sedan jobbar jag gärna med projekt där jag känner att jag gör nytta - där kreativ kommunikation används till mer än att enbart sälja varor och tjänster.

Har du exempel på en kampanj där copyn verkligen kommer till sin rätt?
Det finns massor, exempelvis Close the loop för H&M recycle. Den är ett bra exempel på en snygg film där copyn lätt blir överflödig (som ofta inom mode) men där den istället låser upp varje bild och förmedlar budskapet starkt och smart.

Vilka är din bästa tips för att lyckas med riktigt bra copy?
Intressera dig för målgruppen - vad engagerar, vilka drivkrafter finns? Och våga lägg bort den syftesdrivna pennan en stund för att släppa loss den intuitiva, det kan hjälpa till för att hitta en ny tanke och ton. Och naturligtvis: nöj dig aldrig med en formulering som skaver.

Vad är det bästa med att jobba med oss på WDW? 
Det är något med inställningen till både uppdrag och samarbeten. En mix av noggrannhet, lyhördhet, fingertoppskänsla och mod. Utöver det är människorna på WDW de i särklass trevligaste och roligaste jag vet.

Vi letar alltid efter nya kreatörer. Är du intresserad av att jobba med oss och höra mer om hur vi arbetar och sätter samman våra team? Hör av dig till oss på info@wdw.se
 

2019 års vinnare av Encouragement for action formar sig runt en hållbarhetsvision

2019 års vinnare av Encouragement for action formar sig runt en hållbarhetsvision

Vinnarna av Encouragement for actions pris i hållbarhet 2019. Bildkälla: Encouragement for action.

Vinnarna av Encouragement for actions pris i hållbarhet 2019. Bildkälla: Encouragement for action.

 

Den 14 augusti korades 2019 års vinnare av Encouragement for actions pris i hållbarhet där vi hade äran att sitta med i juryn. Vi gratulerar de fyra vinnarna Newcell, i kategorin Cloosing the loop, Nudie Jeans, i kategorin fashion retail talks sustainability, Atacac, i kategorin Fashion tech och slutligen Bite Studios, i kategorin Value bearing sustainability.

Hos samtliga vinnare kan vi se en sammanhängande länk där hållbarhetsfrågan har flyttats från storbolagens uppvisningsprojekt till ett helhetstänk inom hållbar utveckling .Många av tankegångarna och kriterierna för de vinnande projekten fokuserar inte i samma grad som tidigare på att skapa de senaste Eco-vänliga produkter utan fokuserar mer på hur en hel organisation formar sig runt en hållbarhetsvision.

Affärsmodellen i sig har blivit viktigare än att presentera ett produktutbud med det senaste materialet inom hållbarhet. 

Utöver vinnarna visade även andraårsstudenterna på Beckmans designhögskolas modelinje upp sin modeinstallation Zero waste projekt som består av designade plagg som skapats med noll procent avfall. Ett intressant initiativ när det kommer till produktion men också en tankeställare när det kommer till vad och hur vi konsumerar idag. 

 

Jon Bergsman, Creative Director WDW

 

1664 at Swedish Open

1664 at Swedish Open

 
 

För att lyfta 1664s partnerskap i Swedish Open har vi tagit fram en kampanj i två delar. Ni kan se den på digitala plattformar under juli.

 

 

Kund: Mikaela Kaufmann, Carlsberg Sverige. Produktionsbolag: Makeriet.

Årets trendspaning av Cay bond

Årets trendspaning av Cay bond

Namnlöst-1.jpg
 

Cay Bond är en av Sveriges mest framstående modejournalister och var den på 1970 talet som först introducerade företeelsen ”trendanalys” i Sverige. Hon har med sina 40 år som trendanalytiker skapat ett globalt nätverk som kontinuerligt hämtar inspiration från världens olika hörn och tillsammans med ett konstant resande samlar hon på sig nya intryck kring både goda och onda förändringar i samhället. Vi fick förmånen att ta del av Cays erfarenheter och hennes senaste trendspaning. Här kommer en kort sammanfattning kring vad vi pratade om:

Courage är rubriken på årets analys. I en tid av snabb utveckling och förändring så handlar mycket om vårt förhållningssätt till det nya, men där det samtidigt är viktigt att visa respekt för kunskap och erfarenhet. Cay menar att vi bland annat behöver visa mod och hänsyn, ta ansvar och inte göra avkall på vår skaparförmåga.

 

 

 

Konst återspeglar samhällets förändringar och vart vi är på väg. Till exempel så ser vi idag en större diversitet inom mode, skönhet och konst än vad vi gjort tidigare. Vi kan också se att kreativiteten går mot en viss positivitet med färgstarka uttryck och artister som Kerry James Marshall, Spike Lee, Toyin Ojih Odutola och Tracey Emin som även för jämställdhets- och diversitetsfrågan framåt. Andra namn att hålla utkik efter är även Anna Wåhlström och Alex Poots. 

Är du nyfiken på att höra mer från Cays senaste trendspaning? Gå in på caybond.com för att läsa mer och få info om höstens föreläsningsdatum.

Vi reder ut begreppen VR, AR och MR

Vi reder ut begreppen VR, AR och MR

Skärmavbild 2019-06-14 kl. 10.50.50.png
 

Torsdagen den 13 juni bjöd vi in till tredje omgången av WDW (be more) Creative där vi gästades av Eva Kindlundh från Warpin Media som höll en inspirerande föreläsning kring VR och AR. För dig som missade torsdagens föreläsning eller som bara vill få en sammanfattning kring ämnet så kommer här en kort resumé:

Immersive tech, vad är det för något och varför är det viktigt att hänga med i utvecklingen?

VR, AR och MR är en del av fjärde industriella revolutionen, den största revolutionen i mänsklighetens historia. Vi håller på att genomgå ett jättestort skifte där det är viktigt att hänga med i utvecklingen så att vi kan vara fortsatt konkurrenskraftiga.

Virtual reality är det starkaste emotionella mediet vi har i dagsläget. Med hjälp av VR kan vi skapa en helt ny typ av storytelling och där vi får möjlighet att förmedla budskap på ett nytt sätt. Med hjälp av VR kan du bland annat känna på hur det är att vara i någon annans situation. Det är en av anledningarna till att till exempel hjälporganisationer börjat få upp ögonen för VR och att de börjat använda sig av tekniken i olika kampanjer. Eftersom VR fortfarande är en nyhet kan en väl genomförd aktivitet även skapa bra PR och marknadsföring.

 

 

Augmented och mixed reality är framtiden och fick sitt stora genombrott i samband med att Pokemon Go lanserades. Efter deras release är det många aktörer som har börjat experimentera med tekniken för att se vad man kan åstadkomma inom B2B segmentet. Intresset har vaknat till liv då man inser att tekniken sträcker sig långt bortom gaming. Warpin Media jobbar till exempel mycket inom retail sektorn med bland annat Magic Leap (en av världens mest ”well-funded” start ups) sant H&M för att innovera inom retail.

I dagsläget är det fortfarande en hel del som tror att teknikerna främst används inom gaming, men användningen inom andra områden ökar explosionsartat. Detta beror givetvis på att företag har insett att de kan bli effektivare, produktivare, skapa ökat engagemang och intresse med hjälp av VR och AR. I dagsläget ligger Norden efter i utvecklingen i jämförelse med andra länder såsom USA, Kina, Australien som ligger långt före.

Är du nyfiken på hur VR & AR kan användas? Läs mer om Warpins spännande case på www.warpinmedia.com.