News / Inspo

Vi reder ut begreppen VR, AR och MR

Vi reder ut begreppen VR, AR och MR

Skärmavbild 2019-06-14 kl. 10.50.50.png
 

Torsdagen den 13 juni bjöd vi in till tredje omgången av WDW (be more) Creative där vi gästades av Eva Kindlundh från Warpin Media som höll en inspirerande föreläsning kring VR och AR. För dig som missade torsdagens föreläsning eller som bara vill få en sammanfattning kring ämnet så kommer här en kort resumé:

Immersive tech, vad är det för något och varför är det viktigt att hänga med i utvecklingen?

VR, AR och MR är en del av fjärde industriella revolutionen, den största revolutionen i mänsklighetens historia. Vi håller på att genomgå ett jättestort skifte där det är viktigt att hänga med i utvecklingen så att vi kan vara fortsatt konkurrenskraftiga.

Virtual reality är det starkaste emotionella mediet vi har i dagsläget. Med hjälp av VR kan vi skapa en helt ny typ av storytelling och där vi får möjlighet att förmedla budskap på ett nytt sätt. Med hjälp av VR kan du bland annat känna på hur det är att vara i någon annans situation. Det är en av anledningarna till att till exempel hjälporganisationer börjat få upp ögonen för VR och att de börjat använda sig av tekniken i olika kampanjer. Eftersom VR fortfarande är en nyhet kan en väl genomförd aktivitet även skapa bra PR och marknadsföring.

 

 

Augmented och mixed reality är framtiden och fick sitt stora genombrott i samband med att Pokemon Go lanserades. Efter deras release är det många aktörer som har börjat experimentera med tekniken för att se vad man kan åstadkomma inom B2B segmentet. Intresset har vaknat till liv då man inser att tekniken sträcker sig långt bortom gaming. Warpin Media jobbar till exempel mycket inom retail sektorn med bland annat Magic Leap (en av världens mest ”well-funded” start ups) sant H&M för att innovera inom retail.

I dagsläget är det fortfarande en hel del som tror att teknikerna främst används inom gaming, men användningen inom andra områden ökar explosionsartat. Detta beror givetvis på att företag har insett att de kan bli effektivare, produktivare, skapa ökat engagemang och intresse med hjälp av VR och AR. I dagsläget ligger Norden efter i utvecklingen i jämförelse med andra länder såsom USA, Kina, Australien som ligger långt före.

Är du nyfiken på hur VR & AR kan användas? Läs mer om Warpins spännande case på www.warpinmedia.com.

Design interns

Vi söker praktikanter

Praktikanter.jpg
 

Är du intresserad av design och reklam inom livsstilssegmentet? Välkommen att söka praktik hos oss i höst! Skicka ditt CV/portfolio till linnea@wdw.se

WDW (meet our) Creative: Mattias Amnäs

WDW (meet our) Creative: Mattias Amnäs

mattias-amnas-2.jpg
 

Vi på WDW Creative skräddarsyr alltid våra team utifrån kundernas behov - en process som ger oss och våra kunder nästan oändliga möjligheter. Därför jobbar vi med ett stort nätverk av strateger, copywriters, konstledare, PR-konsulter, fotografer, designers, regissörer, stylister, med mera.

I artikelserien WDW (meet our) Creative, presenterar vi vänner ur vårt nätverk. Först ut träffar vi Mattias Amnäs som är grafisk formgivare och har en lång historia med oss på WDW Creative.

Mattias, berätta, vem är du?
Jag är uppvuxen i Stockholms skärgård. Utbildad i grafisk design och fotografi vid School of Visual Arts i New York, senare på Forsbergs Skola i Stockholm. Examinerad 2013 och arbetar i dag som grafisk formgivare med fokus på layout av trycksaker, branding, art direction och som fotograf.

Var finner du inspiration?
Det kan vara allt från natur till arkitektur. Inspiration brukar oftast komma när den inte söks, som en solig dag på sjön.

Har du en favorit förpackningsdesign?
Nej, inte något favorit direkt. Jag uppskattar när en förpackning är tydlig och ärlig i förhållande till produktens kvalitet.

Vad är det bästa med att jobba med oss på WDW? 
Jag uppskattar WDW:s noggrannhet när det kommer till materialval vilket är viktigt när det kommer till slutresultatet samt att de har öga för detaljer.

Vi letar alltid efter nya kreatörer. Är du intresserad av att jobba med oss och höra mer om hur vi arbetar och sätter samman våra team? Hör av dig till oss på info@wdw.se
 

WDW (be more) Creative 13 juni

WDW (be more) Creative 13 juni

Eva_Kindlund.jpg
 

Idag är förutsättningarna för att skapa smart och innovativ kommunikation oändliga. Men också extremt föränderliga. Snabb teknikutveckling, nya infallsvinklar och växlande konsumentbeteende kan få vem som helst att känna sig hopplöst omsprungen.
 
Med WDW’s morgonföreläsningar vill vi samla inspirerande föreläsare som på olika sätt kan utmana och utveckla varumärkens kommunikation.

Vi bjuder in klarsynta personligheter, experter inom olika områden, som alla kan ge spännande insikter och inspirera till nya lösningar och kanaler!
 

Du har säkert hört en massa buzz kring VR, AR & MR, men vad är det egentligen? Hur fungerar det och hur kan du som företag använda det? Vad tillför det och är immersive tech ”the next big thing”? För att få svar på detta har vi bjudit in vår vän Eva Kindlundh från Warpin Media för att ge oss en spännande föreläsning kring VR & AR, dess olika användningsområden och hur de kan användas i praktiken.

 Från kl. 8 torsdagen den 13/6 bjuder vi på frukost och kl. 08.15
drar föreläsningen igång och pågår ca en timme.
OSA senast fredagen 7/6 till info@wdw.se.
Då det är ett begränsat antal platser är det
först till kvarn som gäller!

 Varmt välkomna!
 

Konceptet som ska lyfta Fotografiskas ekosystem med ölet Echo

KONCEPTET SOM SKA LYFTA FOTOGRAFISKAS EKOSYSTEM MED ÖLET ECHO

003_Fotografiska_Echo_10064.jpg
 

I ett samarbete har Fotografiska tillsammans med Nya Carnegiebryggeriet tagit fram ett cirkulärt öl, där överblivet surdegsbröd från Fotografiskas restaurang och café används i bryggningen, samtidigt som spillet från ölframställningen återanvänds i brödbaket på Fotografiska. Öl och bröd samverkar i ett cirkulärt kretslopp, där frågan var brödet börjar och ölet slutar inte längre har någon betydelse. Resultatet är Echo - en belgisk blond som både gör och smakar gott. Namnet Echo anspelar både på att råvarorna humle och malt är ekologiska och att bryggresterna, likt ett eko, kommer tillbaka som råvara till nytt bröd.
 

Vi har arbetet med visualisering och kommunikation för Echo och tagit fram konceptet ”brewing bread and baking beer” där det cirkulära samspelet mellan öl och bröd lyfts fram i lekfulla bildlösningar, ordlekar och allitterationer. Konceptet inspirerar till en mer medveten värld vilken går i linje med Fotografiskas vision.